عملکرد شش ماهه گروه سایپا و افق پیش رو
آخرین آمار و اطلاعات منتشره گروه خودروسازی سایپا؛ این گروه خودروسازی کشور شش ماهه نخست سال ۹۶ را با شتابی ستودنی آغاز کرده است.
به گزارش خودروکار، شش ماه از سال ۹۶ گذشته است؛ «سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» این شش ماه برای بررسی عملکرد سازمانها بسیار مهم و معتبر است، چرا که اغلب سازمانها و بنگاههای اقتصادی ایران عملکرد خود را در بازده زمانی شش ماهه اندازهگیری میکنند و این اندازهگیریها عمدتاً میتواند ملاک مقایسه قرار گیرد. در همین ارتباط، خسرو دلشاد، کارشناس خودرو طی یادداشتی به عملکرد شش ماه گذشته گروه خودروسازی سایپا پرداخته است که متن آن از نظرتان می گذرد:
بر اساس آخرین آمار و اطلاعات منتشره گروه خودروسازی سایپا؛ این گروه خودروسازی کشور شش ماهه نخست سال ۹۶ را با شتابی ستودنی آغاز کرده است. کافی است تنها به دو عدد تولید و فروش توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که شرکتهای این مجموعه عظیم صنعتی توانستهاند با تولید ۲۸۵ هزار و ۷۹ دستگاه انواع خودرو، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹.۸ درصدی را تجربه نمایند. از سوی دیگر همین آمار منتشره شده از عملکرد گروه خودروسازی سایپا، نشان میدهد که در بخش فروش این گروه صنعتی اتفاقات بسیار مهم و مثبتی رخ داده است. به عنوان مثال:
تجربه رشد ۴۲.۴ درصدی فروش در ارزش فاکتورهای صادره بخش فروش گروه خودروسازی سایپا
تجربه رشد ۲۲.۳ درصدی فروش در تعداد فاکتورهای صادره بخش فروش گروه خودروسازی سایپا
تعداد فروش تجمعی محصولات گروه خودرو سازی سایپا در شش ماه نخست سال جاری ۲۷۳ هزار و ۷۷۶ دستگاه خودرو اعلام شده که نسبت به تعداد فروش ۲۲۳ هزار۶۷۷ دستگاه خودرو تولید شده در مدت مشابه سال قبل، بیانگر رشد مناسب فروش محصولات گروه سایپا است.
گزارش منتشره نشان میدهد که سایپا از نظر مالی تجربه بینظیری را نسبت به سال گذشته داشته است. بنا به اطلاعات این گزارش، ارزش فاکتورهای فروش شش ماه نخست سال ۹۶ گروه خودرو سازی سایپا به رقمی معادل ۹ هزار میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان رسید است. عددی درشتی که نشان دهنده رشد ۴۲.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
کارشناسان معتقدند که موفقیتهای بیبدیل سایپا دلایل بسیاری دارد که از آن جمله میتوان به انسجام در مدیریت، برنامهریزی قوی در حوزه مالی و اقتصادی، ایجاد انگیزش و تعهد سازمانی کارکنان، اشاره نمود. در کنار این موارد کوششهای سایپا در دو حوزه توسعه محصول و ارتقای کیفیت نیز بر عملکرد مثبت ششماهه این گروه تاثیر مثبت گذاشته است. اگر به اخبار منتشر در چند ماه اخیر نگاه کنیم متوجه اهتمام این گروه به حوزه توسعه محصول میشویم که در زیر به تعدادی از این موارد اشاره میشود:
الف) توسعه محصول: یکی از محوریترین استراتژیهای خودروسازان برتر دنیا تاکید بر توسعه محصول است. این استراتژی در چند سال اخیر به صورت مداوم توسط گروه خودروسازی سایپا تعقیب گردیده است. جمالی مدیر عامل گروه خودروسازی ساپیا با تاکید بر اهمیت توسعه محصول در گروه سایپا معتقد است که: «در سالهای گذشته بالای۸۰ تا۹۰ درصد محصولات سایپا صرفاً یک نوع خودرو بود که به بازار عرضه میشد و امروز تنوع محصول عرضه شده، نشان از مدیریت و توان بالای فنی و طراحی در این شرکت است.» با مروری بر اخبار چند ماهه اخیر این گروه به مواردی از این دست بر میخوریم:
تولید وانت پادرا: وانت پادرا محصولی از شرکت زامیاد با تمرکز بر رعایت استاندارهای کشور و بهروز رسانی در تجهیزات رفاهی و فنی بازطراحی و در راستای حفظ و ارتقاء اصل مشتری مداری به بازار عرضه شده است. پادرا با توجه به سبد محصولات وانت در کشور به دلیل داشتن قابلیتهایی هم چون راحتی در فرمان پذیری و هندلینگ، تقویت سیستم ترمز، تجهیز به گیربکس ۶ سرعته و امکان نصب انواع کاربریهای را دارد. از سایر ویژگیهای این وانت میتوان به توان حمل، قدرت بالا و استهلاک پایین اشاره کرد که آن را تبدیل به محصولی منحصر به فرد در بازار خودروهای تجاری سبک درونشهری کرده است. به زعم اکثر کارشناسان صنعت حمل و نقل با توجه به ارتقا تجهیزات رفاهی و فنی صورت گرفته، پادرا جایگزینی مناسب برای وانت زامیاد خواهد بود.
ساخت نمونههای SP۱۰۰: پلتفرم SP۱۰۰ یکی از پلتفرمهایی است که طراحی آن توسط مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا انجام شده است. این پلت فرم به دلیل تطابق کامل با استانداردهای روز جهانی، سرآغاز تحولی بی سابقه در صنعت خودرو سازی ایران و گروه خودرو سازی سایپا خواهد بود. بنا به اخبار منتشره تاکنون با تلاش و همت اعضای تیم پروژه ۲۰ دستگاه بدنه و چهار دستگاه خودرو کامل تولید شده است.
کامیون جدید ولوو FM: محصولات سری FM ولوو همواره یکی از پرطرفدارترین محصولات تجاری کشور شناخته می شود که در سالهای گذشته تحت عنوان FM۹ و FM۱۱ و FM به بازار عرضه می شد که پس از توافقات برجام بار دیگر بامشخصات فنی متمایز، ظاهری متفاوت و کاربریهای جدید میهمان جادههای ایران خواهد شد. محصول جدید سایپادیزل با بهرهمندی از موتور پرقدرت ۴۶۰ اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو۵، گیربکس اتوماتیک I-Shift، وزن سبک شاسی و مصرف پائین سوخت، بعنوان کشندهای اقتصادی با آخرین فناوریهای روز دنیا و مختص شرایط آب و هوایی و جغرافیایی ایران در ششماهه نخست به بازار عرضه شده است.
ساینای اتوماتیک و برلیانس کراس هم از محصولاتی است که پیش فروش آن برای تحویل در نیمه دوم امسال توسط سایپا انجام شده است و کوییک نیز محصول جدیدی است که به زودی پیشفروش آن توسط سایپا انجام خواهد شد.
ب) ارتقای کیفیت: بنا به گفته گلمحمدی معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا، هدفگذاری برای افزایش کیفیت محصولات و جلب رضایت هر چه بیشتر مشتریان یکی از مهمترین برنامههای گروه خودروسازی سایپا است. این گروه صنعتی در راستای ارتقاء کیفیت و مشتریمداری تاکنون گامهای بسیاری برداشته است که نتیجه آن در پارهای از اخبار منتشره این گروه مشهود است. به عنوان مثال:
دوستاره شدن کیفیت وانت پراید: طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کیفیت وانت پراید افزایش یافته و از سطح کیفی تک ستاره به دو ستاره ارتقاء یافته است.
ستارههای دنباله دار سراتو: براساس همان گزارش، در جدول سطوح کیفی خودروهای گروه سبک در بخش سواری، کیا سراتوی سایپا در رده خودروهای بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان همچون ماههای پیش چهار ستاره اخذ کرد.
چهار ستاره رنوساندرو و پارستندر: این دو محصول از سبد محصولات شرکت پارسخودرو توانستند در بین خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، مانند ماه قبل ۴ ستاره کیفی را اخذ نمایند.
چهار ستاره برای ولوو۵۰۰FH :در بخش خودروهای گروه سنگین نیز کشنده ولوو۵۰۰ FH از محصولات شرکت سایپادیزل توانست همچون ماه های گذشته ۴ ستاره کیفیت را از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کسب کند.
سه ستاره برای چانگان، برلیانس: در بین خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی نیز برلیانس ۳۳۰H تولید پارسخودرو و همچنین در بین خودروهای ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومانی، چانگان CS۳۵ تولید سایپاسیتروئن از جمله خودروهای تولید داخل هستند که در بازرسیهای انجام شده، موفق به دریافت ۳ ستاره کیفیت شدهاند.
عملکرد شش ماهه نخست، نوید دوره پر بار شش ماهه دوم است. بنا به گزارش اعلامی گروه خودروسازی سایپا برنامه تولید این گروه در ششماهه دوم سال ۹۶ تعداد ۳۳۴.۹۳۳ دستگاه انواع خودرو تولید خواهد شد که این میزان نشان دهنده رشد پرشتابتر تولید نسبت به ششماهه نخست سال است.
آمار و ارقام موجود نشان میدهد که گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد که در سال ۱۳۹۶ با تولید بیش از ۶۳۳ هزار دستگاه انواع خودرو برنامه های پیش بینی شده تولید خود را محقق نماید تا هم رکورد سال پیش خود را بشکند و هم ثابت نماید که به سرفصلهای عمده سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال پایبند بوده است.
عملکرد موفق گروه خودروسازری سایپا در تمامی موارد ذکر شده نوید بخش خبرهای بسیار مسرت بخشی برای فعالان حوزه بورس نیز باشد. آنچنان که معاون مالی و اقتصادی گروه سایپا در اولین روز مهر ماه با اشاره به وضعیت تولید، فروش و سود شرکت گفته بود که: «برآورد میشود بازار اقبال خوبی را نسبت به سهام سایپا نشان دهد و روزهای خوبی را برای سهام پیش بینی میکنیم.
انتهای پیام/